Nedan finns länkar till de material som det refereras till i de olika lärarhandledningarna
Chambers samtalsmodell
Chambers samtalsmodell
Sinnesdikt
Sinnesdikt
VÖL-schema
VÖL-schema
Venn-diagram
Wenn-diagram
Judith Langer
Skolverkets material – Lärarportalen – Läsa och skriva i alla ämnen – Modul B
https://larportalen.skolverket.se/moduler/M002/4
Modellera
Vad innebär det att modellera?
Skolverket – Nya språket lyfter
https://www.skolverket.se/publikationsserier/ovrigt-material/2023/nya-spraket-lyfter
Vad innebär att modellera?
Att modellera innebär att du visar och exemplifierar hur en specifik strategi eller färdighet kan användas för att förstå en text. Genom att modellera gör du dina tankar synliga och konkreta för eleverna, vilket hjälper dem att utveckla egna metoder för att hantera texter.
Koppling till LGR22
I LGR22 under ämnet svenska betonas vikten av att arbeta med språklig medvetenhet, läsförståelse och strategier för att läsa olika slags texter. I syftet står det att undervisningen ska ”stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva samt ge dem möjlighet att utveckla sina kunskaper om hur man formulerar egna texter och tar del av andras texter.” Modellering är ett effektivt sätt att uppnå detta, särskilt när det gäller de centrala innehållen:
Hur kan du modellera?
Varför är modellering viktigt?
Modellering bidrar till att utveckla elevernas metakognitiva förmåga, vilket är en central del av läroplanens mål att elever ska kunna reflektera över sitt eget lärande. Det ger dem verktyg för att hantera texter mer självständigt och stärker deras självförtroende i att läsa, förstå och resonera kring texters innehåll.
Konkreta exempel på modellering i klassrummet